söndag 1 januari 2017

Scrivener's Moon av Philip Reeve


13407608
Titel: Scrivener's Moon
Serie: Fever Crumb #3
Författare: Philip Reeve
Genre: steampunk, science fiction
Betyg: 4/5

Rekommenderas till:

Rekommenderas inte till:

Synopsis
The Scriven people are brilliant, mad--and dead.

All except one, whose monstrous creation is nearly complete--a giant city on wheels. New London terrifies the rest of the world, and an army of mammoth-riders gathers to fight it. Meanwhile, young Fever Crumb begins a hunt for Ancient technology in the icy strongholds of the north. She finds a mysterious black pyramid full of secrets. It will change her world forever.


Recenesion
Fever Crumb-serien var från början planerad att vara fyra böcker, men planen förändrades någonstans på vägen och därför är nu den tredje boken, Scrivener's Moon, den sista i serien. Det är här vi ser de stora kopplingarna till Mortal Engines (som detta är en prequel-serie för): London börjar äntligen få hjul och bli en fully realised vandrande stad redo att äta andra samhällen, och vi får veta mer om mytologin bakom robotarna och själva världen. Själva övergången mellan Fever Crumb och Mortal Engines är i allmänhet snyggt gjord och ger världen mer djup.

Utöver världen så skiner Reeve här också med sina karaktärer. Fever själv utvecklas mycket, lär sig om gott och ont, lojalitet till sin familj och vänner även när de två kommer från olika sidor, och hon tvingas själv ta ställning och stå upp för vad hon tror på istället för att bara falla in på första bästa sida (vare sig den är god eller ond). Jag älskade också antagonisterna; Reeve lyckas på något märkligt vis få mig att tycka om genuint avskyvärda karaktärer. Det är Fevers mamma som är på så många sätt vidrig, men som också älskar sin dotter djupt och som jag bryr mig om bara för att Fever bryr sig om henne, och det är antagonisten som växt och blivit värre sen bok ett.

Den här antagonisten och hans roll är seriöst intressant. Han är inte det huvudsakliga hotet; det är inte han som är ledare för London, inte han som bygger om staden till ett vandrande, kannibaliskt monster som kommer förstöra jorden i tusentals år, men han är bara så vidrig att det inte går att göra annat än uppskatta honom. Jag är imponerad av hur Reeve lyckats göra honom verkligen genomrutten, men ändå ge honom karakärsutveckling och personlighet och visar hur han resonerar sina hemska beslut.

Det enda jag inte riktigt gillar med boken är hur den lutar lite väl mycket åt gott-vs-ont. Det är uppenbart att London och dess ledare är de onda, och eftersom de strävar efter vetenskapliga framsteg medan motståndarna faller mer i facket av gammaldags jägare och nomader utan teknologi målas bilden av vetenskap och teknologi som ondskefullt och naturen som god upp. Jag har aldrig gillat det temat, jag håller inte med om det, och jag önskar att Reeve hållt mer på sitt typiska tema där båda sidorna är problematiska.

Som ett extra plus (varning för liten spoiler) så avslöjas det också att Fever är bisexuell! Och hon skaffar en flickvän! Det är supergulliga ihop och jag vill att alla ska läsa boken och uppskatta dem tillsammans!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar