måndag 2 januari 2017

This is not the End av Jesse Jordan


26196426

Titel: This is not the End
Serie: -
Författare: Jesse Jordan
Genre: överneturligt
Betyg: 1/5

Rekommenderas till: jag vet inte... dig som inte har några krav på dina böcker?

Rekommenderas inte till: ärligt talat? Alla

Handling
James Salley is turning sixteen, and it’s not going well. His family’s too busy to care, the local bully creates new tortures daily, someone appears to be following him, and he’s just learned that he’s the Antichrist.

All James ever wanted out of life was for Dorian Delaney — the operatically trained and suicidal girl of his dreams — to fall as in love with him as he is with her. But once he’s told of his bloody destiny, he finds himself fighting between who he thought he was and who he’s supposed to be.

With the school librarian pushing him to begin the Apocalypse, an irritable homunculus watching his back, and a murderous cabal of Catholics following him everywhere, James must discover how to navigate a world in which everything he’s ever believed is wrong — and if it’s possible to be the hero of a story when you’ve already been cast as the villain.


Recension
Jag är inte särskilt van att skriva negativa recensioner. Jag är petig med vad jag läser, och resultatet är att jag för det mesta tycker att böckerna är helt okej. Och This is the End lät så lovande! En tonårig Antikrist som inte vill leda världens undergång och en demon som låtsas vara en skolbibliotekarie och försöker övertala honom att starta apokalypsen. Det låter perfekt! Jag var så excited!

...i onödan.

Det första som slog mig var själva tonen. Synopsisen fick det att låta som en humoristisk bok men bortsett från ett par enstaka repliker (och ett par väldigt dumförklarade karaktärer) fanns det egentligen ingenting roligt i den. Istället var den ganska mörk. Både huvudpersonen och tjejen han gillar är till och från självmordsbenägna, och det handlar mycket om det hemska människor kan göra och hur detta påverkar James val om huruvida han tänker starta apokalypsen eller inte. Och jag menar, det är väl okej. Jag kände mig lite lurad men det är inte författarens fel. Problemet kommer i att inget av det mörka och känslomässiga stunderna fick något nedslag för jag kunde inte bry mig mindre om karaktärerna.

Jag visste inte hur verkligt trött jag är på historier och om medelmåttiga, tråkiga killar som blir konstant tillsagda (av superkraftfulla demoner och änglar dessutom) att de är UTVALDA och FANTASTISKA och kan FÖRÄNDRA VÄRLDEN men aldrig gör någonting för att bevisa det eller förtjäna det. James var en karaktär av blah, och det blir inte bättre av att han konstant känner sig berättigad till och objektifierar varenda tjej inom synhåll.

Det var det som blev droppen för mig. Jag kan ta tråkiga böcker och tråkiga karaktärer, men det är när de hittar ett sätt att personligen förolämpa mig som betyget droppar till lägsta nivån. Tjejer blir av berättarrösten i allmänhet behandlade som ytliga och själviska (utom kärleksintresset, som självklart inte är SOM ANDRA TJEJER). James själv visar sin kvinnosyn genom att i en serie skapa en kvinnlig karaktär som han sätter stor vikt vid att klä i en liten, avslöjande kostym, låter bli sexuellt antastad, och har en manlig karaktär tjata och övertala sig till att bli hennes pojkvän. Och självklart är det tjejerna som målas upp som otrevliga när James, känd som den konstiga och läskiga killen, blir påkommen med att stirra på deras bara ben. Ugh.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar